اخبار گاندو > گردشگری جهان > یک میلیارد گردشگر؛ یک میلیارد فرصت

یک میلیارد گردشگر؛ یک میلیارد فرصت

گردشگری در ایران هنوز در قامت یک صنعت در آمدزا ظاهر نشده برای رسیدن به این سخن کافی است ظرفیت گردشگری کشور را در کنار آمار درآمدهای این صنعت قرار دهیم آنگاه متوجه این موضوع خواهیم شد.

 

سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO ) روز جهانی گردشگری 27 سپتامبر ( پنجم مهرماه) را یک میلیارد گردشگر؛ یک میلیارد فرصت نام نهاده است موضوعی که اهمیت آن در کشورهای گردشگر پذیر به خوبی دیده می شود.

 

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل از سال 1980 همه ساله ، 27 سپتامبر را جشن می گیرد. اساسنامه این روز در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می شود. هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

 

صنعت گردشگری امروز چنان در اقتصاد کشورها موثر است که حتی کشورهای فاقد ظرفیت های گردشگری نیز به آن روی آورده اند. به طور مثال مالزی که از نظر آثار باستانی فقیر است سالانه حدود 28 میلیون گردشگر یعنی برابر جمعیت این کشور گردشگر از سایر نقاط جهان می پذیرد.

 

صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده ترین فعالیت های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می آید به طوری که بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می کنند. بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می آورند.

 

در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به طور مثال تنها در سال 2007 میلادی، حدود 15 میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدار کردند. این درحالی است که ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده است.

 

ایران هر چند در ردیف 10 کشور برتر جهان از نظر آثار باستانی و جذابیت های طبیعی قرار دارد اما تنها در سال جاری برای نخستین بار 5 میلیون گردشگر خارجی پذیرفته که شاید حدود دو میلیون از این جمعیت به عنوان گردشگر در کشور هزینه کنند.

 

اقامت بیش از 24 ساعت و کمتر از یکسال فردی در مکانی که هزینه اقامت خود را بپردازد را گردشگر می گویند اما به نظر می رسد با این تعریف شمار گردشگران خارجی واقعی در ایران کمتر از رقم اعلام شده باشد.

 

هر گردشگر، یک فرصت شعاری است که امسال متولیان گردشگری کشور برای روز جهانی جهانگردی انتخاب کرده اند.

 

در سال 2014 تعداد یک میلیارد و 133میلیون نفر در جهان با اهداف مختلف به گردشگری و سفر رفته اند. در سال 1950 تعداد گردشگران جهان 25 میلیون نفر بوده است. بر همین اساس درآمد گردشگری از 2 میلیارد دلار در سال 1950 به رقم یک تریلیون و 245 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته است.



** گردشگری و اشتغال
گردش مالی صنعت گردشگری جهان در سده اخیر از گردش ملی بخش صنعت فراتر خواهد رفت به طوری که در چند سال آینده دستکم به 2 تریلیون خواهد رسید.
ایجاد اشتغال از تاثیرات مستقیم و مثبت صنعت گردشگری است که امروزه کشورها از این صنعت برای رونق کار و اشتغال بیکاران جامعه بهره برداری می کنند.در زمان حاضر از هر 11شغل یکی در صنعت گردشگری فعال است.
به عقیده کارشناسان میزان بیکاری در ایران عدد دو رقمی بوده و صنعت گردشگری برای رفع این معضل بهترین ابزار است
گردشگری اکنون یک فرصت برای رفع مشکلات بشری از جمله بیکاری است. صنعتی که در کنار این ویژگی به موضوع ارتباطات، تبادل فرهنگ، گفت و گو، شناخت، تعامل و مدارا، توزیع ثروت و رونق متوازن اقتصادی، همزیستی مسالمت آمیز نیز توجه دارد.
برابر گزارش سازمان جهانی گردشگری ، سالیانه 5 تا 6 میلیارد گردشگری بومی انجام می شود. این یعنی یک سفر به ازاء هر 1.2نفر از جمعیت جهان. در ایران سالیانه حدود 40 میلیون سفر داخلی انجام می شود. یعنی تقریبا به ازاء هر دو نفر، یک سفر. که مبین نرخ پایین سفر داخلی در قیاس با میانگین جهانی است

**
ظرفیت های گردشگری
سواحل دریای خزر از مهم ترین قطب های گردشگری ایران است که هر ساله مشتاقان بسیاری را برای گذراندن اوقات فراغت به سوی خود جلب می کند. کناره های خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل آب و هوای گرم برای گذراندن اوقات فراغت به ویژه در فصل زمستان مناسب است
در ایران مراکز و اماکن مقدس مذهبی مهم ترین قطب های جاذبه گردشگری را تشکیل می دهند. شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) مهم ترین قطب مذهبی کشور است
استان فارس با بناهای باستانی چون تخت جمشید، نقش رستم و خرابه های استخر، تخت سلیمان، پاسارگاد (مقبره کوروش) و آثار تاریخی پس از اسلام چون مسجد و حمام و بازار وکیل شیراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدی از قطب های عمده گردشگری فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود و پایتخت فرهنگی ایران است.
شهر اصفهان نیز با وجود میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام خمینی (ع)، مسجد شیخ لطف الله، بازار قیصریه، سی وسه پل، پل خواجو و کاخ چهل ستون گنجینه ای ازهنرهای گوناگون معماری، مینیاتور، کاشی کاری و حجاری را به وجود آورده است.

**
موانع گردشگری
آماده نبودن زیرساخت های گردشگری، بی خبر بودن سرمایه گذاران از زمینه های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از ایران از موانع رشد صنعت گردشگری در ایران است.
گرچه گردشگری به تنهایی نمی تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و سایر فعالیت های مربوطه، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات خواهد شد.
در سال های اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت های بسیاری از کشورها شده است، رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در پنجاه سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.
گردشگری انواع مختلفی دارد و شناخت انواع گردشگری برای برنامه ریزی دراین عرصه اهمیت اساسی دارد.در یک تقسیم بندی ، گردشگری به سه نوع فرهنگی، طبیعت گردی و ماجراجویانه تقسیم شده است.
گردشگری طبیعت، تجاری، شهری، روستایی، قومی و عشایری، مذهبی، ورزشی، بیابانی، هنری، تاریخی، فرهنگی، ماجراجویانانه و سلامت از گونه های این صنعت است.
ایران در همه این گونه های گردشگری دارای ظرفیت است که گردشگری سلامت، طبیعت، روستایی، قومی و عشایری، مذهبی، بیابانی و هنری و تاریخی از مهمترین آن است.
در گردشگری سلامت فعالیت های مختلف در زمینه تأمین بهداشت و سلامت فرد یا گردشگر مانند مراقبت بهداشتی و گذراندن دوره نقاهت و بازپروری صورت می گیرد.
گردشگری بیابانی برای آن دسته از گردشگران که علاقه به سفر به نواحی خشک را دارند و یا رویای سفر بر کوهان شتر را در سر می پرورانند و یا قصد تحقیق در مورد خاک، و آب و هوای نواحی بیابانی را دارند اهمیت دارد.

**
توسعه گردشگری
توسعه گردشگری در ایران با موانع مختلف از جمله آماده نبودن زیر ساخت های گردشگری شامل حمل ونقل ،غذا،اقامتگاه و خدمات روبرو است.
سیستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردی قرار دارد. این سیستم رابط بین مقصد، میهمان خانه، جاذبه ها و سایر مکان های توریستی است. کارآیی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم تعیین کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می آیند.
باید علاقه گردشگران خارجی به حضور در کنار مردم ایران و مشاهده و مطالعه آداب و رسوم و رفتار آنان جلب کرد و این امر نیاز به برنامه ریزی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری دارد.
تدوین شیوه های حمایتی اجرایی، سرمایه گذاری و اختصاص تسهیلات بیشتر برای هتل ها، شرکت های هواپیمایی، فرودگاه و غیره تبلیغ و اشاعه جاذبه های گردشگری راهکار دیگر توسعه گردشگری در کشور است.
گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه های جهانگردی نظیر ایران می تواند به مهم ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه توأم با آینده نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

 

منبع: ایرنا

پایان خبر



آیا این صفحه را می پسندید؟ 7 نفر این مطلب را پسندیده اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لطفا فقط در مورد همین مطلب، نظر دهید.
نظر خود را به زبان شیرین پارسی بنویسید تا دیگران را برای استفاده از نظر خود دچار زحمت نکنید.

برای مشاهده جزئیات کامل تورها، روی عناوین تورها کلیک کنید.
تورهای این هفته
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای هفته بعد
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای سفارشی و اختصاصی
گروه گردشگری گاندو برای دوستانی که خواهان سفرهای خصوصی خانوادگی، دوستانه و ... هستند، تورهای متفاوت و متنوعی را مطابق با میل آن ها برگزار می کند.