اخبار گاندو > گردشگری ایران > سیمره یکی از مهمترین چشم اندازهای باستان شناسی کشور است

رئیس پژوهشکده باستان شناسی درمراسم گشایش همایش پژوهش های باستان شناسی حوضه آبگیرسد سیمره گفت: حوزه فرهنگی سیمره یکی از حوزه های زیستی مدیریت شده و از شاخص ترین ومهمترین چشم اندازها و پهنه های ارزشمند طبیعی و باستان شناسی کشور است که در روند توسعه و سدسازی به خطر افتاد و بخش عمده ای از آن از بین رفت.

 

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی دراین مراسم که جمعی از مقام های میراث فرهنگی، وزارت نیرو، ریاست جمهوری، باستان شناسان و فرهیختگان حضور داشتند افزود: هرچند که با تفاهم و تعامل و گفت وگویی که برپایه خرد و تدبیر بین دستگاه های کشور "پژوهشگاه میراث فرهنگی و وزارت نیرو" برقرار شد، پس از وقفه ای امکان دوباره فعالیت باستان شناسی در حوزه سد سیمره فراهم گردید.


چوبک تاکید کرد: با کاوشهای هرچند شتابزده و ناکافی سیمره داده ها و داشته ودانسته های ارزنده ای به مطالعات باستان شناسی این حوزه و کشور افزوده شد.


رئیس پژوهشکده باستان شناسی درادامه گفت: مجموعه یافته هایی که بخشی از آن در نمایشگاه ارائه شده گوشه ای از دارایی ها و اسناد هویت حاشیه مرزهای غربی این سرزمین را پیش روی قرار می دهد که نشان از یکپارچگی سیمای این دره حاصلخیز و سرسبز با تطور فرهنگی از دوران فراپارینه سنگی، نوسنگی مفرغ، آهن و دوران تاریخی تا دوران اسلامی در زیستگاهها و شهرها دردامنه زاگرس و کرانه رود آرام سیمره است که روابط و دادوستد با درون و برون سرزمین داشته اند.


به گفته وی، بخشی از این بایگانی ثروت ملی در روندتوسعه عمرانی به زیر آب فرو رفته و این یافته ها تنها یادگار و یادمانی از گمشدگان و ازدست رفته ها است.


او با ابراز امیدواری برای تبدیل سیمره به سایت موزه گفت: امید است با تداوم پژوهش ها وکاوش ها در گستره پهنه فرهنگی سیمره با همکاری وزارت نیرو گامی تازه وپیشرفته در مدیریت و آمایش و توسعه کشور آزمون و ترویج شود.


چوبک گفت: با توجه به نقش استراتژیک میراث فرهنگی به عنوان زیرساخت های توسعه و آمایش سرزمین، چشم داشت ما از برایند این همایش تداوم همکاری در زمینه پژوهشهای کافی، حفاظت، احترام و پذیرش قانون و ضوابط و سرمایه گذاری دراین حوزه برای حفظ منافع ملی و مصلحت نظام است.

 

منبع: ایرنا

پایان خبر



آیا این صفحه را می پسندید؟ 8 نفر این مطلب را پسندیده اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لطفا فقط در مورد همین مطلب، نظر دهید.
نظر خود را به زبان شیرین پارسی بنویسید تا دیگران را برای استفاده از نظر خود دچار زحمت نکنید.

برای مشاهده جزئیات کامل تورها، روی عناوین تورها کلیک کنید.
تورهای این هفته
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای هفته بعد
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای سفارشی و اختصاصی
گروه گردشگری گاندو برای دوستانی که خواهان سفرهای خصوصی خانوادگی، دوستانه و ... هستند، تورهای متفاوت و متنوعی را مطابق با میل آن ها برگزار می کند.