اخبار گاندو > محیط زیست > تالاب انزلی؛ قتلگاه پرندگان

تالاب انزلی؛ قتلگاه پرندگان

زمانی تالاب انزلی بهشت پرندگان مهاجر بود، اما با وجود 16 هزار اسلحه در دست شکارچیان، دیگر نمی توان آن را مکانی امن نامید و به همین دلیل شاهد قهر پرندگان مهاجر در این دیار هستیم.

آخر هفته ها گرداگرد تالاب انزلی و دیگر زیستگاه های پرندگان در گیلان، پر از خودروهای مدل بالایی است که صاحبانشان گرفتن جان پرندگان را تفریح خود می دانند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی یکی از مسئولان محیط زیست گیلان امسال بالغ بر 16 هزار اسلحه شکاری در گیلان مجوز گرفته و پروانه شکار دارند، مسئله ای که موجبات اعتراض سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و دوستداران طبیعت را موجب شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی گفت: هجمه شدید به پرندگان، تالاب انزلی را از محلی امن برای زمستان گذرانی به قتلگاه پرندگان تبدیل کرده است.

هوشنگ اسماعیل نیا در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که سال هاست شاهد ورود دسته های بی شمار پرندگان مهاجر در انزلی نیستیم، افزود: صدور این تعداد مجوز، همین اندک پرندگان را نیز از تالاب فراری می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شکارچیان افراد محلی بودند که از این محل امرار معاش کرده یا بخشی از غذای خانواده شان را تامین می کردند اما اکنون عده ای تنها برای تفریح و وقت گذرانی به کشتن پرندگان دست می زنند.

اسماعیل نیا متذکر شد: اداره محیط زیست که ادعای حمایت از حیوانات را دارد، نباید اجازه صدور این تعداد مجوز شکار را بدهد.

البته کارشناسان محیط زیست اذعان دارند که این تعداد مجوز، بسیار فراتر از توان زیستی منطقه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مجوز اسلحه توسط اداره اسلحه و مهمات صادر و پروانه های شکار به صورت دستورالعمل برای استان ها ارسال شده است.

اکبر میغی اذعان کرد: برای جلوگیری از آسیب به حیات وحش منطقه، باید ظرفیت توان حیات وحش نواحی مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: از ابتدا باید ظرفیت زیستی برآورد شود و به افرادی که واقعا به قصد نیاز شکار می کنند، پروانه داده شود.

وی با اشاره به ضوابطی تعیین شده برای شکار تصریح کرد: به جز پرندگان حمایت شده، افراد می توانند بابت هر مجوز در هر روز، چهار پرنده شکار کنند.

میغی متذکر شد: باید به این مسئله دقت شود که با توجه به گستردگی منطقه، کنترل تمامی عرصه های طبیعی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: به زعم من به عنوان کارشناس، تعداد مجوزهای شکار صید شده در استان بیش از توان منطقه و نیازمند مدیریت است.

میغی ادامه داد: اداره اسلحه و مهمات برای صدور مجوز باید به ظرفیت برد منطقه یعنی آستانه تحمل حیات وحش منطقه توجه کند.

رئیس اداره محیط زیست انزلی با بیان این که نسبت به تخلف هیچکس اغماض نشان نداده ایم، افزود: افراد معرفی شده به اتهام تخلف های شکار و صید، به نسبت 2 سال اخیر افزایش داشته است.

گستره تالاب انزلی با بیش از 19 هزار هکتار وسعت، تنها پنج پاسگاه محیط بانی دارد. از این مقدار بالغ بر 15 هزار هکتار با سه پاسگاه در محدوده شهرستان انزلی است.

اکنون حتی در کشورهای فقیر و غیرتوسعه یافته با ایجاد محیط امن و مناسب برای پرندگان و فراهم کردن فرصت های پرنده نگری، سعی در جذب گردشگر دارند.

دوستداران طبیعت از شکارچیان تفریحی می خواهند به جای گرفتن جان پرندگان زیبا، دوربین به دست گرفته و به تماشا و ثبت تصویر از آنان بپردازند.

 

منبع: آفتاب

پابان خبر



آیا این صفحه را می پسندید؟ 3 نفر این مطلب را پسندیده اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لطفا فقط در مورد همین مطلب، نظر دهید.
نظر خود را به زبان شیرین پارسی بنویسید تا دیگران را برای استفاده از نظر خود دچار زحمت نکنید.

برای مشاهده جزئیات کامل تورها، روی عناوین تورها کلیک کنید.
تورهای این هفته
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای هفته بعد
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای سفارشی و اختصاصی
گروه گردشگری گاندو برای دوستانی که خواهان سفرهای خصوصی خانوادگی، دوستانه و ... هستند، تورهای متفاوت و متنوعی را مطابق با میل آن ها برگزار می کند.