اخبار گاندو > محیط زیست > سوته دلی به نام جنگل؛ سریال تلخ آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و انسان‌هایی که مقصرند

استان های لرستان و گلستان از خطه های ارزشمند ایران زمین در حوزه منابع طبیعی و جنگل ها به شمار می روند که هر ساله شاهد حریق و آتش سوزی بخشی از استعداد و ثروت های خدادادی خود هستند.

جنگل و پهنه وسیع این نوع خاص از پوشش طبیعی در عرصه منابع طبیعی از ظرفیت های ارزشمندی به شمار می رود که در حوزه زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با وجود اهمیت بسیار بالای این بافت خاص طبیعی، اما تهدیدات بسیاری این استعداد بالقوه و موهبت الهی را با چالش مواجه می سازد، جنگل خواری، قاچاق چوب و حالا آتش سوزی جنگل ها، حلقه ای دیگر از تهدیداتی است که حیات و بقا این ظرفیت های طبیعی را محدود می سازد.

با شروع فصل گرما، ضریب احتمال آتش سوزی جنگل ها نیز افزایش می یابد اما نباید از نظر دور داشت که براساس بررسی های بعمل آمده 95 درصد از عامل آتش سوزی های جنگل ها به عوامل انسانی، کم توجهی ها و سهل انگاری افراد و گروه های  بومی و گردشگری در رعایت اصول ایمنی باز می گردد.

 15
هزار فقره حریق جنگل در 10 سال گذشته

سرهنگ قاسم سبز علی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به آمار تکان دهنده ای اشاره می کند و می گوید: در طول 10 سال گذشته 15 هزار فقره حریق جنگل ثبت شده که با تخریب و خسارت به 143 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی همراه بوده است.

سرهنگ سبزعلی در خصوص تجهیزات و امکاناتی که برای مهار و دفع حریق در اختیار دستگاه ها و ارگان های ذیربط قرار می گیرد عنوان داشت: با توجه به انعقاد قرار داد با ستاد کل نیروهای مسلح، امکانات پروازی اعم از بالگرد، پهباد، هواپیما و... برای مهار آتش سوزی های جنگل ها مورد استفاده قرار می گیرد و مضافا بر آن 220 خودروی آتش نشانی نیز در اختیار استان ها قرار گرفته و 8 میلیارد تومان اعتبار نیز برای جلوگیری از وقوع حریق در سطح جنگل های کشور در نظر گرفته شده است.

وی می گوید:امسال در هیات وزیران برای تامین و تجهیز ناوگان اطفای حریق، 210 میلیارد ریال تصویب و 30 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات سال گذشته تحویل استان ها شده است.

کاهش 30 درصدی زمان رسیدگی به حریق های جنگلی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اشاره به نقش بسیار مهم و برجسته سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی (سمن ها) در مقابله با چنین حوادثی عنوان می کند: با راه اندازی گشت های مراقبت و بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های جوامع محلی، یگان حفاظت منابع طبیعی موفق شده زمان رسیدگی به حریق های جنگلی را تا 30 درصد کاهش دهد که این امر به نوبه خود توفیق قابل توجهی در این عرصه محسوب می شود.

 110
مورد آتش سوزی در جنگل های استان لرستان

شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان، در ارتباط با آتش سوزی جنگل ها در استان سر سبز لرستان در گفت و گویی با رسانه ها عنوان داشته که در سال جاری قریب به 10 میلیارد تومان بودجه و اعتبارات برای مقابله با بحران آتش سوزی و 8 میلیارد تومان نیز برای ایجاد پایگاه های اطفای حریق در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده تا ضریب خسارات ناشی از حریق جنگل ها و منابع طبیعی با کاهش هر چه بیشتری همراه شود.

بر اساس گزارشات این مقام مسئول، در سال گذشته، 110 مورد آتش سوزی در این استان حادث شده که در مجموع خسارات ناشی از چنین حریق هایی قریب به 180 میلیون ریال برآور شده است.

به اعتقاد وی کاهش نُرم بارندگی  در سال های گذشته، کمبود اعتبار نیروی حفاظتی، تخریب پوشش گیاهی، کمبود امکانات و بالگرد امدادی، افزایش تعداد گردشگران و سخت گذر بودن مناطق آتش سوزی از اصلی ترین عومل تشدید کننده آتش سوزی و حریق در جنگل های این استان به شمار می رود.

 

374   مورد حریق در استان گلستان

استان گلستان نیز از مخاطره حریق جنگل ها مصون نبوده و آنچنان که محمد آریانفر، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان عنوان داشته در سال گذشته 374 مورد حریق در منابع طبیعی و جنگل های این خطه از کشور ثبت و گزارش شده است.

وی معتقد است در خطه شرقی این استان، عمده آتش سوزی ها خود خواسته و عمدی است، به این نحو که زارعان و کشاورزان برای تسریع آماده سازی زمین های زراعی خود برای کشت دوم به آتش زدن پسماندهای محصولات اراضی واقع در حاشیه جنگل ها مبادرت می ورزند و تسری زبانه آتش به جنگل، به تبع این مناطق را نیز درگیر حریق می سازد.

آریانفر با اشاره به وقوع برخی آتش سوزی ها به دلیل اختلافات شخصی عنوان می افزاید: آتش زدن جنگل ها، کیفیت حاصلخیزی خاک را تحت الشعاع قرار می دهد و با عنایت به گستردگی زمین های کشاورزی و هم مرز و همجوار بودن آن با منابع طبیعی، می طلبد سازمان های ذیربط با در نظر گرفتن رفاه کشاورزان، ارائه تسهیلات و آموزش های لازم به جایگزین سازی اسلوب ها و روش های مناسب تری به جای آتش زدن مزارع اقدام کنند.

 

 کمبود نیروی انسانی انرژیک در استان گلستان

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان کمبود نیروی انسانی جوان و انرژیک را از دیگر کاستی های این حوزه عنوان می کند.

وی می گوید: 70 درصد نیروی انسانی فعال برای مقابله با حریق جنگل ها را افراد بالای 50 سال تشکیل داده اند که با وجود تجربه بالا به علت تحلیل نیروی بدنی، از توانایی لازم برای ورود عملیاتیِ مهار آتشِ جنگل ها برخوردار نیستند.

آریانفر به محدودیت ها و کاستی های دیگری همچون تامین سوخت، هزینه های غذایی، ماموریت های سازمانی، لزوم تعمیر خودروهای سنگین و مرمت جاده های بین جنگلی نیز اشاره می کند که فقدان آن مقابله با چنین حوادث و مخاطراتی را دشوار و پیچیده ساخته است.

 

لزوم توسعه آموزش های عمومی و تقویت امکانات در عرصه مقابله با حریق جنگل ها

نقش جنگل ها در اکوسیستم طبیعی و بقا و حیات گونه های جانوری به عنوان محدوده ای مناسب برای زیست جانداران بر هیچکس پوشیده نیست، با عنایت به چنین ظرفیت و موهبتی، می طلبد دستگاه ها و ارگان های ذیربط با تقویت آموزش های عمومی و همگانی برای رعایت نکات ایمنی، افزایش گشت ها و پاسگاه های جنگلی، توسعه امکانات و ادوات تجهیزاتی، ارتقای بنیه نیروی انسانی والبته تخصیص اعتبارات هر چه بیشتر، مهار اصولی آتش سوزی در جنگل های مناطق مذکور را در دستور کار قرار دهند.

حریق هایی که به واقع دو استان گلستان و لرستان مشتی از نمونه خروار در میان دیگر استان ها و مناطق جنگلی این مرز و بوم هستند که باید مردم و مسئولان هر کدام به سهم و نوبه خود نهایت تلاش خویش را برای حفظ آن بکار بندند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایان خبر



آیا این صفحه را می پسندید؟ 13 نفر این مطلب را پسندیده اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لطفا فقط در مورد همین مطلب، نظر دهید.
نظر خود را به زبان شیرین پارسی بنویسید تا دیگران را برای استفاده از نظر خود دچار زحمت نکنید.

برای مشاهده جزئیات کامل تورها، روی عناوین تورها کلیک کنید.
تورهای این هفته
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای هفته بعد
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای سفارشی و اختصاصی
گروه گردشگری گاندو برای دوستانی که خواهان سفرهای خصوصی خانوادگی، دوستانه و ... هستند، تورهای متفاوت و متنوعی را مطابق با میل آن ها برگزار می کند.