اخبار گاندو > محیط زیست > تهیه برنامه مدیریت و حفاظت از چهار گونه جانوری آغاز شده است

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهیه برنامه مدیریت و حفاظت از چهار گونه جانوری در معرض تهدید شامل گوزن زرد ایرانی، خرس سیاه، خرس قهوه ای و کروکدیل پوزه کوتاه آغاز شده است.

 

سید مجید خرازیان مقدم روز یکشنبه گفت: تهیه برنامه عمل ملی حفاظت و مدیریت برای 30 گونه جانوری در معرض تهدید جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است که چهار گونه آن آغاز شده است.

 

وی افزود: این فعالیت با هدف حفاظت از گونه های در معرض تهدید و خطر انقراض و ارتقای وضعیت گونه های مهم آغاز شده و در برنامه ششم توسعه با سرعت و حجم بیشتری دنبال خواهد شد.


خرازیان مقدم ادامه داد: بعد از تهیه برنامه ملی عمل حفاظت و مدیریت از این گونه ها، در مرحله بعدی وارد فاز اجرا خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در مرحله دوم قرار است در ابتدا برنامه عمل حفاظت 15 گونه جانوری اجرایی شود، گفت: در پایان برنامه 5 ساله ششم در صورت تامین اعتبارات لازم برنامه عمل مدیریت و حفاظت 15 گونه جانوری در معرض تهدید اجرا می شود.

 

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تاکنون در ایران فهرستی از گونه های در خطر انقراض تهیه نشده است که تهیه این فهرست نیز یکی از برنامه های سازمان محیط زیست است که در دست اجراست.

 

گوزن زرد ایرانی:

گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama Dama mesopotamica  در اصل بومی سواحل شرق مدیترانه تا نواحی غربی ایران بود و تا سال ۱۸۷۵ نسل آن در تمامی این مناطق به جز بخش های جنوب غربی ایران منقرض شد.

 

در دهه ۱۹۴۰ تصور می شد این حیوان به کلی منقرض شده باشد اما در سال ۱۹۵۶ مشخص شد تعداد کمی از آنها در جنگل کوچکی در اطراف رودخانه های دز و کرخه باقی مانده اند، پس از آن سعی شد تا با زنده گیری، تکثیر در اسارت و رها سازی دوباره این گوزن ها نسل آنها حفظ شود.

 

اکنون بیشترین گوزن های زرد ایرانی در محوطه های محصور نسبتا وسیعی در دشت ناز ساری، پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران، جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه، میان کتل دشت ارژن و منطقه حفاظت شده پریشان در استان فارس نگهداری می شوند اما تمام این مناطق کاملا محصور یا جزیره هستند.

 

 خرس سیاه:

خرس سیاه آسیایی گونه ای خرس در اندازه متوسط است که روی قفسه سینه اش لکه سفیدی به علامت V نقش بسته است. این خرس به خوبی برای زندگی بر روی درخت انطباق یافته و در مناطق وسیعی از جنوب آسیا، شمال شرق چین، خاور دور روسیه و ژاپن زیست می کند.

 

برنامه محیط زیست ملل متحد ( آی یو سی ان ) این حیوان را در فهرست گونه های در خطر انقراض و در رده آسیب پذیر قرار داده است که بیشتر به دلیل جنگل زدایی و شکار این حیوان برای استفاده از برخی اعضای بدن او است.

 

کوهستان های شهرستان نیک شهر در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه های اصلی این خرس محسوب می شود و رویشگاه های پراکنده درختچه داز و زیتون واقع در بلوچستان شامل مناطق کوهستانی مهرستان، نیک شهر، قصرقند، لاشار، آهوران و رشته کوه بیرک از مهم ترین مناطق زندگی خرس سیاه بلوچی است. همچنین شهرستان رودان در استان هرمزگان یکی از مهمترین زیستگاه های این گونه ارزشمند در کشور است.

 

خرس قهوه ای:

خرس قهوه ای (Ursus Arctus) نوعی خرس بزرگ است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا پراکنده است. وزن این گونه از ۷۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم متغیر است، با آن که قلمرو زیست خرس قهوه ای کاهش یافته و در بسیاری از مناطق منقرض شده است ولی همچنان در فهرست کمترین نگرانی آی یو سی ان باقیمانده است.

 

 کروکدیل پوزه کوتاه:


گاندو یا تمساح پوزه کوتاه با نام علمی ˈCrocodylus palustris نوعی کروکودیل بومی شبه قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگترین خزنده این دو کشور و همچنین پرشمارترین کروکودیل در کشور هندوستان است.

 

به گاندو در ایران، تمساح ایرانی نیز گفته می شود. زیستگاه اصلی این تمساح بخشی در چابهار و بخش دیگر در شهرستان سرباز در جنوب کشور است، این مناطق با نام منطقه حفاظت شده گاندو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

پایان خبر



آیا این صفحه را می پسندید؟ 8 نفر این مطلب را پسندیده اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
لطفا فقط در مورد همین مطلب، نظر دهید.
نظر خود را به زبان شیرین پارسی بنویسید تا دیگران را برای استفاده از نظر خود دچار زحمت نکنید.

برای مشاهده جزئیات کامل تورها، روی عناوین تورها کلیک کنید.
تورهای این هفته
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای هفته بعد
    توری برای نمایش وجود ندارد.
تورهای سفارشی و اختصاصی
گروه گردشگری گاندو برای دوستانی که خواهان سفرهای خصوصی خانوادگی، دوستانه و ... هستند، تورهای متفاوت و متنوعی را مطابق با میل آن ها برگزار می کند.